Logotyp för SvD

SvD

Riksnyheter · Sweden

Annonsinlämning

* Tänk på att alla resurser som krävs av en annons räknas in i maxvikten, t.ex. javascript, bilder, typsnitt & style sheets. Detta gäller även för tredjepartsmaterial.

* Det totala antalet resurser ska begränsas till 15 st.

* All annonsering ska vara secure (https), vilket innebär att alla annonsanrop måste ske över HTTPS-protokollet och domänerna måste ha giltiga SSL-certifikat.

• Alla frågor och allt material ska skickas till adoperations@schibsted.se

• Allt material måste uppfylla specificerade krav om inget annat är överenskommet.
• Allt annonsmaterial måste levereras minst 3 arbetsdagar före publicering (5 dagar för specialformat, t.ex. Takeover & Outstream).
Om du har frågor kring specifikationen så är du välkommen att kontakta Ad Operations. Vi är bemannade mellan 08:00-18:00 måndag till fredag.

GDPR & Schibsted Policyer

Från och med 25 Maj 2018, när den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) infaller, kommer endast följande tredjepartsaktörer tillåtas för annonsering på Schibsted*:
- Appnexus
- Adform
- Adssets
- Audience report
- Bannerflow
- BidTheatre
- Delta Projects
- Doubleclick Campaign Manager
- EasyAds
- Lystra
- Meetrics
- MOAT
- Seenthis
- Sizmek
- Quad
- IAS
- Doubleverify
- Synoint

För den programmatiska affären är det endast följande DSP:er som tillåts efter 25 Maj 2018*:
- Appnexus
- Adform
- BidTheatre
- Delta
- Google/DV360

Nya bokningar kan med fördel göras genom Schibsted Self-Serve Admarket, där material hostas genom Adssets.

Övriga förhållningsregler:
- Javascriptbibliotek från etablerade aktörer, exempelvis CreateJS, godkänns under förutsättningen att inga cookies ​eller mätpixlar ​används.
- Hosting av PNG, JPG och GIF assets hos en CDN, exempelvis Amazon S3, eller annonsörens egen domän, godkänns under förutsättning att inga cookies eller mätpixlar används.
- Det är tillåtet att hosta fonter externt.
- Det är tillåtet att använda Adobe Animate / Edge.
- Interna effektmätningsverktyg som Schibsted erbjuder sina annonsörer, så som Inizio, NEPA och RAM kommer fortsatt tillåtas.
- UTM-länkar är godkända.

* Listorna uppdateras löpande.
Senaste uppdatering: 2019-04-01

Datapolicy
Här kan du läsa Schibsted Datapolicy

Cookiepolicy
Här kan du läsa Schibsted Cookiepolicy
Persondatapolicy
Här kan du läsa Schibsted Personuppgiftspolicy

Riktlinjer för HTML5

Denna specifikation är ämnad för producenter av annonsmaterial baserat på HTML5 och som ska användas till digital annonsering på Schibsted. Följande riktlinjer är viktiga för kampanjens framgång och leverans, och material som inte följer riktlinjerna kommer därför inte att godkännas. Specifikationen är skriven för kampanjer som ska gå på Schibsteds annonsserver Appnexus.

Generellt
  • * Materialet ska endast innehålla en (1) index.html fil.
  • * Alla externa referenser måste vara https.
  • * Det är inte tillåtet att bryta sig ur iframes, s.k. framebusting.
  • * Alla element som Schibsted ska hosta måste ha relativa sökvägar.
  • * Materialet får göra max 15 requests (bilder, JS-bibliotek, fonter etc.)
  • * Materialet måste ha en svart 1px border.
  • * Genomsnittlig CPU-användning får inte överstiga 30%, med en maximal topp på 60%.
  • * Animationer får inte vara längre än 30 sekunder.
  • * Använd CCS3-animationer framöver Javascript-animationer i största möjliga utsträckning.
  • * Animera aldrig gömda element
  • * Materialet får inte ta över sidans scrollfunktion.
  • * Undvik användning av CSS background-image då detta kan påverka viewability-mätningen.
  • * Observera att alla resurser räknas in i annonsvikten utan cache.
  • * Ska video användas i annonsen, se ytterligare information under Video in Banner.

Klick
  • * Vi rekommenderar att 100% av annonsytan är klickbar.
  • * Klick på annons måste öppnas i ett nytt fönster/flik.
  • * Landningssidan får inte vara hårdkodad i annonsen, eftersom Appnexus kräver att den definieras i adservern i samband med uppladdning av materialet.
  • * Använder inte Javascript-eventet touchstart som click call, utan använd någon av 3 nedan alternativ.

Schibsted kräver att klickfunktionalitet implementeras i materialet i enlighet med IAB:s definition av clickTags i HTML-material.
Nedan följer instruktioner:

  1. 1. Lägg till följande JavaScript i index.html
<script type="text/javascript"> function getParameterByName(name) { var match = RegExp('[?&]' + name + '=([^&]*)').exec(window.location.search); return match && decodeURIComponent(match[1].replace(/\+/g, ' ')); } var clickTag = getParameterByName('clickTag'); </script>

  1. 2. Addera clickTag variabeln till valfritt element i HTML-koden,
  2. här följer några exempel:
  3. Exempel 1 - div
<div onclick="window.open(clickTag, '_blank');"></div>

  1. Exempel 2 - JavaScript
<div id="banner"></div>
<script> document.getElementById("banner").addEventListener("click", function() { window.open(clickTag, '_blank'); }, false);
</script>

  1. 3. Testa lokalt på datorn genom att öppna upp html filen i önskad webbläsare och sedan addera ?clickTag=http://www.example.com i webbläsarens adressfält, ladda om sidan med den nya adressen och sedan klicka på bannern. Hamnar du på www.example.com fungerar bannern som den ska.

  2. Här finns ett exempelmaterial att ladda ner.

Villkor
Schibsted testar alla annonser innan godkännande, detta inkluderar att testa prestandan av annonsmaterial på simulerade system. Annonsen körs på ett system med äldre hårdvara (1,5 GHz processor, 920 MB RAM, senaste versionen av Google Chrome). CPU och RAM-användningen mäts kontinuerligt under processen. Annonser som överskrider de begränsningar som anges i denna beskrivning kommer ej att godkännas. Följer ni riktlinjerna ovan bör materialet fungera som det ska och således bli godkänt. Väljer ni att producera egna HTML5-annonser utan hjälp från våra certifierade produktionsbolag är det dock erat ansvar att se till att annonsen fungerar. Fungerar inte materialet som det är tänkt lägger vi materialet på en testsida och url skickas därefter tillbaka till produktionsbyrån för egna tester.

SvD.se - Mobil

SvD - Perfect Guide Display

  • Panorama
    Panorama
    320x320 px
    150 kb - GIF, HTML5, JPG, PNG, Third-party script
  • Modul
    Modul
    640x320 px
    200 kb - GIF, HTML5, JPG, PNG, Third-party script
Klicka på -knappen bredvid produkter för att skapa en förfrågan